Länkar och länktexter
Länkar är, tillsammans med rubriker, det viktigaste som finns på en webbplats eftersom de fångar besökarens uppmärksamhet först. Lägg därför ner mycket jobb på var de placeras och hur de formuleras.
Generella riktlinjer för länkar
Det är viktigt att följa riktlinjerna för länkar för att uppfylla tillgänglighetskrav och för att besökare med skärmläsare ska förstå och kunna navigera på webbplatsen.
- Länken ska finnas där den bäst hjälper användaren att utföra sitt ärende. Om läsaren får hjälp att utföra sitt ärende med hjälp av länken bör den ligga i mittspalten (inte som relaterad information i högerspalten).
- Placera länken direkt efter textstycket den hör ihop med, aldrig mitt i en löpande brödtext. I nyhetsartiklar ska länkar alltid placeras sist i artikeln.
- Länkar ska aldrig förekomma i ingresser eller rubriker.
- Länkar får inte göras i form av punktlistor.
- Varje länk läggs som ett eget stycke (normal radbrytning), inte direkt ovanpå varandra (tvingad radbrytning) då de kan bli svåra att klicka på i mindre skärmar.
- Alla länkar, även dokument, ska öppnas i samma fönster.
- Använd inte länkbeskrivning för länkar, skriv istället en tydlig länktext.
- Länka bara till samma adress på ett ställe på en sida (oavsett om det är till en intern eller extern webbsida). Två länkar till samma adress men med olika text ger också tillgänglighetsproblem.
Exempel på placering av länkar
Rätt placering av länk, efter textstycke:
Använd alltid blanketten "Remiss patienttransport" när patienter transporteras mellan vårdinrättningar med ambulans eller liggande sjuktransport.
Remiss patienttransport Länk till annan webbplats.
Fel placering av länk, i löpande brödtext:
Använd alltid blanketten Remiss patienttransport Länk till annan webbplats. när patienter transporteras mellan vårdinrättningar med ambulans eller liggande sjuktransport.
Viktigt att veta om interna länkar
- Länkar inom samma webbplats ska alltid skapas som "interna länkar" för att undvika att länken byts om en sida till exempel flyttas i strukturen eller byter namn.
- Observera! Länkar till en annan webbplats i "Sitevisionhuset Externwebbar" ska inte skapas som interna länkar. Exempelvis en länk på regionostergotland.se som pekar till folktandvarden.regionostergotland.se. Dessa måste skapas som externa länkar, annars blir det fel i trafikspårningen och besökaren kommer få en 404-sida när hen klickar på länken.
Så här skriver du länktexter
- Länktexten ska vara tydlig, specifik och kunna stå för sig själv. En bra länktext förklarar för besökaren vad som händer om de klickar på länken.
- Skriv inte länktexter av typen ”Läs mer”, ”Klicka här”, ”Hela nyheten” och så vidare. Använd inte heller speciella tecken som exempelvis >>.
- Skriv det viktigaste så tidigt som möjligt i länktexten.
- Skapa unika länktexter för varje länk. Om du har flera länkar på samma sida som leder till olika sidor eller dokument får du inte använda samma länktext för länkarna.
Länk till externa webbplatser
Externa länkar ska alltid avslutas med målsidans webbplats i parentes. Undantag är länkar med egen styling, till exempel Vårdhandboken och Rikshandboken för barnhälsovård, på vårdgivarwebben.
Skriv inte ut hela adresser till webbsidor i länktexten. I de flesta fall kan webbadresser också förkortas så att du kan utelämna ”www”, men inte alltid. Du måste prova en adress innan du använder den som länkmål eller länktext.
Rekommenderad formulering, exempel:
Socialstyrelsen.se
Nationella riktlinjer för levnadsvanor (socialstyrelsen.se)
Om målsidans webbadress är otydlig kan organisationens namn stå med i länktexten:
Riktlinjer för barnmisshandel, Svensk förening för medicinsk radiologi (sfmr.se)
Länk till Intranätet
Endast i undantagsfall länkar vi från våra publika webbplatser till Region Östergötlands intranät eller till ett dokument som inte ligger publikt. Om detta görs är det viktigt att den helt externa besökare förstår att den inte kan följa länken.
Rekommenderad länktext, exempel:
Telefonlistor till vårdlotsar (för dig med tillgång till Region Östergötlands intranät)
Beställa bild till info-pc (för dig med tillgång till Region Östergötlands intranät)
Länk till Kompetensportalen
På externa webbplatser behöver du skilja på länkar till kurser och utbildningar som ligger i Kompetensportalens interna och externa kurskatalog. Länkar till kompetensportalen förekommer oftast på vårdgivarwebben.
Rekommenderad länktext, exempel:
Grundutbildning i KBT på nätet för regionanställda (Kompetensportalen)
Grundutbildning i KBT på nätet för externa deltagare (Kompetensportalen)
Länk till dokument
Länktexten för dokument ska vara samma som dokumentets rubrik. Om rubriken är lång kan den eventuellt kortas ner lite. Avsluta med vilken typ av dokument det är, till exempel riktlinje eller rutin. Du behöver inte ange vilken filtyp dokumentet är, exempelvis pdf, word eller excel. Detta visar Sitevision automatiskt.
Rekommenderad länktext, exempel:
Akuta ingrepp vid trauman - rutin
Hörselscreening av barn - remisskriterier
Att tänka på när barn och unga är anhöriga - checklista
Länk till mejladress
Du ska alltid skriva ut hela e-postadressen i länktexten, så att adressen enkelt kan kopieras av besökaren, till exempel:
E-post: post@regionostergotland.se
Länka inte bara ett namn med en e-postadress.
Länk till telefonnummer
Länka till telefonnummer genom att gruppera siffrorna rätt och länka telefonnumret så att det blir möjligt att ringa upp via mobila enheter. Sitevision plockar upp rätt länktyp om du högerklickar på ett telefonnummer och väljer "Lägg till länk".
Kontaktuppgifter, skriv på rätt sätt
Länk till innehåll på annat språk
Om du länkar till innehåll som finns på andra språk än svenska ska du skapa en länk för varje språk och skriva länktexten på det språket.
Läs mer om länkar
Skriv tydliga länkar (webbriktlinjer.se) Länk till annan webbplats.